Husmorskunskaper.

Jag kan känna mig starkt begränsad av mina husmorskunskaper, när man som bäst skulle behöva trolla fram en och annan kunskap så inser jag just att det gymnasieåret i Åtvidaberg på "husmorsskolan " som jag kallade Turist och hotellutbildningen känns väldigt avlägset. Ni som följt bloggen har ju läst om mina tidigare misslyckande gällande julstök, nu har jag lyckats igen!
Jag blev så glad när jag fann mig en liten fin julskinka, okokt, och som är väldigt ovanligt i det amerikanska köket, helt vanlig, alltså inga tillsatta smaker alls.
Så fram med kött termometer och koka, Per gick och hummade en julsång och hans ögon tindrade när han insåg att jag även hittat Guiness och STARK senap.... Så var det då äntligen dags, för det första SER skinkan helt oaptitlig ut, alldeles grå och sedan smakade den absolut inte salt överhuvudtaget, suck!
Den var inte rimmad alls och nu när jag kikat på diverse hemsidor så inser jag att den borde ha legat i saltlag i ca
14 dagar först, tillsammans med salpeter för att få en liten sjysst färg....
Nu ligger den kvar i kastrullen och jag har hällt i salt, men den hade ju kokat klart så jag vet inte hur detta expriment kommer att sluta.
Man kanske skulle behövt de där två åren i Åtvidaberg iallefall, med tanke på hur jag lyckas i mitt kök, någon Fru Morberg blir jag iaf inte.

Suck!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0